atletiek

Startspot.nl

Als startpagina - Bij je favorieten - Eigen startpagina

Dating

» Meer dating!

Aanmelden

Bekijk of de naam nog vrij is en registreer de naam:

.startspot.nl

Overzicht

Poll

kijk jij wel eens op tv naar atletiek??

Bekijk de resultaten

Balwerpen

balwerpen: Ook dit woord zegt het al, je moet een bal wegwerpen. Je kan dit uit stand doen of met aanloop. Je aanloop is een kruispas. Deze kan 3, 5 of 7 passen lang zijn. Je hoeft hiervoor niet heel erg gespierd voor te zijn, je moet alleen wel een goede techniek weten.

Kogelslingeren

Kogelslingeren

Kogelslingeren: Kogelslingeren is een niet zo'n bekend onderdeel van atletiek. Het is de bedoeling dat je een kogel die aan een ketting zit, rond slingerd en weg gooit. Je kan het maar op één manier deon: rond slingeren en los laten. Je moet voor dit onderdeel wel sterk zijn.

Verspringen

Verspringen

verspringen: Verspringen is ook een onderdeel van atletiek. De naam zegt het al: je moet zo ver mogelijk springen. Verspringen kan je maar op één manier doen. Je neemt een aanloop, en springt. Je aanloop kan zo lang zijn als je wilt, maar het beste is een aantal passen tussen de 7 en 13. Als je korter neemt, heb je niet genoeg vaart om ver te springen. En als je een te lange aanloop neemt, ben je al moe voordat je moet springen. Voor verspringen moet je sterke beenspieren hebben om hard te kunnen aanlopen en ver te kunnen afzetten.

Hordelopen

Hordelopen: Hordelopen is ook een onderdeel van atletiek. Het Lijkt een beetje op sprinten, maar dan staan er bij hordelopen ook nog hordes. Tijdens je sprint spring je over de hordes heen. Het is niet zo dat als je een horde omgooit, dat je minder punten krijgt. Maar als je ze omgooit rem je af waardoor je een minder snelle tijd haalt.

De maker

eej allemaal!!! Dit is mijn site!! Ik zal me even voorstellen: naam: Ingrid Brokke, woonplaats: Gouda, tel.: zeer geheim, straat: zeer geheim, gezin: papa peter, mama geja, zus karen, huisdieren: heb ik niet, Sport: atletiek (duh), school: hans christian andersen, Mijn site gaat over atletiek. Je kan op deze site dingen over atletiek leren, zoals wat je moet doen bij atletiek, wie er bekend zijn in atletiek en nog veel meer! Veel plezier met het bekijken van mijn site!! xxxxxx. ingrid!

Kogelstoten

Kogelstoten

kogelstoten: De naam zegt het al, je moet een kogel stoten. Dit kan je op verschillende manieren doen, zoals: gewoon uit stand, met een aanglip, met een sprongetje of met een draai.

Hoogspringen

Hoogspringen

Hoogspringen: Hoogspringen is ook een onderdeel van atletiek. De naam zegt het al: je moet zo hoog mogelijk springen. Het is de bedoeling dat je over een lat (een lange stok) springt, en op een mat beland. Hoogspringen doe met een aanloop. Je kan je aanloop met een 5, 7, 9 of 11 pas doen. Je mag zelf kiezen of je van links of rechts aanloopt. Voor hoogspringen heb je sterke benen nodig.

Sprinten

Sprint: Bij sprinten moet je zo hard mogelijk rennen, heel simpel dus. Je kan (als je wat kleiner bent) een 40, 60, 80 of 100 meter lange sprint lopen. Je start in een startblok. Dat is er voor een goede start, met veel kracht. En voor grip zijn er nog spikes. Dat zijn speciale schoenen met punten eronder, waardoor je meer grip hebt en minder snel uitglijd. Elke bekende sprint(st)er heeft spikes.

Steeple

Steeple: Steeple is een niet erg bekent onderdeel van atletiek. Het is eigenlijk gewoon hordelopen met één speciale horde: de steeple horde. Dat is een hele grote horde, waarachter een bak water is. De lopers moeten dan over de bak heen springen. Soms krijgen ze wel natte voeten...

de onderdelen

Bij atletiek doe je niet één ding, maar meedere. Bijv. kogelstoten, balwerpen(als je wat kleiner bent), discuswerpen, speerwerpen, kogelslingeren, hoogspringen, verspringen, polsstokhoogspringen, sprint, hordelopen, lange afstand, steeple, snelwandelen en estaffette.

Discuswerpen

Discuswerpen

Discuswerpen: Bij discuswerpen moet je een soort platte, ronde en zware schijf zo ver mogelijk werpen. Je doet dit door de discus in je hand te leggen en hem eigenlijk met je vingers vast te houden. De discus leunt eigenlijk tegen je hand. Het is lastig voor iemand met wat kleinere handen om een discus goed vast te houden. Als je de discus vast heb moet je de discus zo ver mogelijk weg gooien, door met je arm langs je lichaam te slingeren en hem los te laten. De echte atleten doen het met een draai, maar je kan het ook zonder draai doen.

speerwerpen

speerwerpen

speerwerpen: Bij speerwerpen moet je een soort stok (de speer) met een scherpe punt zo ver mogelijk weg gooien. Midden op de speer zit een handvat, waar je de speer aan vast moet houden. De speer houd je naast je gezicht, zoals je op het plaatje ziet. Je kan speerwerpen met of zonder aanloop doen. De aanloop is een kruispas. Je kan hem met 3,5 of 7 passen doen. Speerwerpen is een van de gevaarlijkste onderdelen van atletiek. Als je op atletiek zit, ga je ongeveer als je 10 jaar bent (dan ben je pup A-2) beginnen met speerwerpen.

Polstokhoogspringen

Polstokhoogspringen

Polstokhoogspringen: Polsstokhoogspringen is bijna het zelfde als hoogspringen, maar dan doe je het met een hele lange stok, de polsstok. Je loopt met de polsstok in je hand aan en prikt hem in een soort gat. Je zet je af en zweeft als het ware aan de polsstok in de lucht. Je moet proberen om over een lat te springen. Net als bij hoogspringen val je op een mat. Hiervoor moet je sterke arm en beenspieren hebben.

Lange afstand

Lange afstand: Lange afstand is precies zoals het heet: je moet een lange afstand lopen. Toch is dat niet erg makkelijk, het kan namelijk erg zwaar zijn. Er zijn verschillende afstanden, zoals: 400 meter, 800 meter, 1000 meter enz. Je moet wel goed getraint zijn om een lange afstand goed te kunnen lopen. Het is namelijk belangrijk dat je niet te hard of zacht loopt.

Door Ingrid i.s.m atletiek.startspot.nl
Hosting en scripting door: MPlay.nl
Er staan 20 links op deze pagina.
Opmerkingen of suggesties?